Museum Panorama Mesdag toont vanaf woensdag 2 december twee heel bijzondere nieuwe werken. Het gaat daarbij om 'Jongen met marmot' en 'Portret van de vader', een bijna 100 jaar oud, aan twee kanten beschilderd werk van de Italiaanse kunstenaar Antonio Mancini en het schilderij 'Vissersvrouw in de duinen' van de in Den Haag geboren schilder David Adolphe Constant Artz.
Voor het werk van Mancini gaat het om een soort thuiskomen, het werk kwam rond 1900 in het bezit van het echtpaar Mesdag-van Houten. Dit 'imposante en virtuoze werk' zal worden toegevoegd aan de vaste collectiepresentatie in het museum.
Mancini beschilderde het werk aan twee kanten, met een tussenpose van 11 jaar. Hierdoor is goed te zien hoe hij zich ontwikkelde, aldus het musuem. In 'Jongen met marmot' bracht hij rond 1889 de verf dun op, terwijl het portret van zijn vader Paolo, gemaakt in 1900, uit geboetseerde verf lijkt te bestaan.
Naast dit bijzondere schilderij heeft museum het langdurige bruikleen gekregen van 'Vissersvrouw in de duinen', uit ca.1880-1890. Ook dit werk heeft een speciale band met het museum: de bruikleengever is familie van C.J. Laarman, de architect die in 1881 het faux terrain van het Panorama van Scheveningen ontwierp en inrichtte.
Artz werkte in brede, zichtbare verfstreken met weinig detail, vooral in de handen en voeten van de vrouw, zo meldt het museum. De kunstenaar gebruikte zachte, gedempte kleuren. De vrouw op het doek is waarschijnlijk een visverkoopster met haar waar in de mand op haar rug.